به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز


معرفی صفات و القاب امام زمان علیه السلام


در قسمت ششم خطابه، پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله، امام زمان علیها السلام را با این چهار صفت بیان فرموده اند:
الْقائِمِ الْمَهْدِي الَّذي يَأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ وَ بِكُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنا
الف) القائم؛ قیام کننده
در صلوات هایی که برای هر یک از ائمه علیهم السلام می فرستیم، می گوییم: «القائم بأمر الله» یعنی همه ائمه علیهم السلام قائم به امر الهی هستند؛ زیرا به امر خدا قیام کرده اند؛ ولی آن قائمی که به امر خدا زمین را پر از عدل و داد می کند، فرزند امام حسن عسکری علیه السلام، حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می باشند؛ لذا در طول تاریخ به هر کدام از ائمه علیهم السلام که می گفتند:
«آیا شما قائم هستید»، می فرمودند: «همه ی ما قائم به امر الله هستیم؛ اما آن امامی که قائم به امر الله است و در آخرالزمان می آید و چنین و چنان می کند، فرزند ما مهدی علیه السلام است.»
ب) المهدی؛ هدایت شده به امر الله
یعنی وقتی حضرت مهدی علیه السلام قیام می فرمایند، برنامه ها و دستوراتشان را از خدا می گیرند؛ برنامه ی ایشان برنامه ای الهی است. ـ معلم و مشاور ندارند وقتی که می خواهند به مکه مشرف شوند، خسته می شوند و زیر درختی می نشینند تا استراحت کنند.
فرشته ای دستور می آورد که: «قُمْ یَا وَلِیَّ اللَّهِ فَاقْتُلْ أَعْدَاءَ اللَّهِ ». (1)
امام زمان علیه السلام در مکه، بین رکن و مقام به خانه ی خدا تکیه می دهند و می فرمایند:
«بَقِیَّتُ اللَّهِ خَیْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِینَ» آنگاه می فرمایند: «أَنَا بَقِیَّتُ اللَّه » (2)
تمام دستوراتی که حضرت می فرمایند از جانب الله است؛ لذا «المهدی»اند؛ یعنی هدایت شده از جانب خدا.
جبرئیل بر ایشان نازل می شود، با عالم وحی ارتباط دارند؛ امّا نه وحی قانون آوری، بلکه قانونی که برای پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله آورده شده است را ایشان اجرا می فرمایند.
ج) «الَّذی یَأْخُذُ بِحَقِّ اللَّهِ»: « کسی که حقّ خدا را می گیرد.»
از شاهکارهای حضرت سجاد علیه السلام رساله ی حقوق ایشان است؛ که در 51 بند حقوق را بیان فرموده اند، می فرمایند:
اولین حقّ این است که خدا را قبول کنی و به او شرک نَوَرزی (حق الله الاکبر).
امام زمان علیه السلام با ظهور خود حق خدا را می گیرند؛ یعنی تمام مشرکان را تربیت می کنند و آن ها را موحّد می کنند، کسانی که موحّد نشوند، از صحنه خارج می شوند. پایه حکومت امام زمان علیه السلام توحید است؛ یعنی هیچ زمینی نمی ماند مگر این که در آن ندای
« أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ أَشْهَدُ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّه» سر داده می شود. در تمام زمین ندای توحید و نبوّت پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله و در بعضی روایات هست ولایت امیرالمؤمنین علیه السلام برپا می شود.
د) «وَ بِكُلِّ حَقٍّ هُوَ لَنا،»؛ حقوق ائمه علیهم السلام را می گیرد.
تمام حقوقی که از ائمه علیهم السلام در طول تاریخ ضایع شده است را امام زمان علیه السلام از مردم می گیرند.
مانند: حقّ حاکمیت، حقّ والی بودن، حقّ معلم بودن، حقّ پدر بودن، حقّ همسایگی، حقّ شراکت، حقّ واسطه بودن بر افاضه فیض و... بخشی از این حقوق در بخش هشتم خطابه توسط پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله اسم برده می شود: او ولیّ دم خون به نا حق ریخته تمام اولیای خدا است، حقّ امیرالمؤمنین علیه السلام، حقّ حضرت زهرا سلام الله علیها، حقّ امام حسین علیه السلام و دیگر حقوقی که ائمه علیهم السلام داشته اند و در طول تاریخ حقوق شان ضایع شده است را می گیرند. یکی از این حقوق، حقّ خلافت و جانشینی بعد از پیامبر اکرم صلّی الله علیه وآله و حکومت بر مردم و حکومت بر روی زمین بر محور توحید است که تا به حال انجام نشده است.
امام زمان علیه السلام که تشریف بیاورند، این حقّ را می گیرند و پیش می برند.

 

منابع:

(1) . بحارالأنوار     ج36   ص  409    باب 46- ما ورد من النصوص عن الصادق
(2) . بحارالأنوار  ج   52  ص   191  .
(3) . سروش آفتاب /بخش  : 110:6
(4) . سروش آفتاب /بخش  : 110:6