به نام خداوند همه مِهر مِهروَرز
أَوَ لَسْتُ اَنَا وَ أَبِى مِنْ أَهْلِ مِلَّةٍ واحِدَةٍ؟ أَمْ اَنْتُمْ اَعْلَمُ بِخُصُوصِ الْقُرْآنِ وَ عُمُومِهِ مِنْ أَبِى وَ ابْنِ عَمِّى؟! فَدُونَكَها مَخْطُومَةً مَرْحُولَةً مَزْمُومَةً، تَكُونُ مَعَكَ فى قَبْرِكَ وَ تَلْقاكَ یوْمَ حَشْرِكَ وَ نَشْرِكَ. فَنِعْمَ الْحَكَمُ اللّهُ وَ الزَّعِیمُ مُحَمَّدٌ وَ الْمَوْعِدُ الْقِیامَةُ، وَ عَمّا قَلِیلٍ تُؤْفَكُونَ وَ عِنْدَ السّاعَةِ {یخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ} وَ لاینْفَعُكُمْ اِذْ تَنْدَمُونَ، {وَ لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ وَ سَوْفَ تَعْلَمُونَ} {مَنْ یأْتِیهِ عَذابٌ یخْزِیهِ وَ یحِلُّ عَلَیهِ عَذابٌ مُقِیمٌ}
"مِلَّةٍ" به دو معنا است. یک معنا آن دین است و معنای دیگر اهل یک دین است. حضرت زهرا عَلَیهِاالسَّلَامُ میفرمایند:
أَوَ لَسْتُ اَنَا وَ أَبِى مِنْ أَهْلِ مِلَّةٍ واحِدَةٍ؟
آیا من و پدرم اهل یک دین نیستیم؟
أَمْ اَنْتُمْ اَعْلَمُ بِخُصُوصِ الْقُرْآنِ وَ عُمُومِهِ مِنْ أَبِى وَ ابْنِ عَمِّى؟!
یا شما دانا تر هستید به خاص و عام قرآن از پدرم و پسر عموی من؟!
علّت این بود که همه آگاه بودند به پدر و پسرعموی ایشان _منظور امیرالمؤمنین عَلَیهِالسَّلَامُ_ ظلم شده بود. برای عام و خاص قرآن میشود اینگونه مثال زد: قرآن فرموده است که همه باید روزه بگیرند[1]، این میشود عام و اینکه بیماران مستثنا هستند، میشود: خاص؛ یا مثلاً همه باید خُمس بدهند مگر کسانی که فقیر شرعی[2] هستند.
حضرت زهرا عَلَیهِاالسَّلَامُ میفرمایند: آیا شما بهتر به عموم و خصوص قرآن آشنا هستید، آیا قرآن در جایی ما را استثناء کرده است که به ما ارث نمیرسد؟ سپس حضرت خطاب به ابوبکر با جملاتی تُند میفرمایند:
فَدُونَكَها مَخْطُومَةً مَرْحُولَةً مَزْمُومَةً
پس این مرکب زین کرده، لگام[3] زده و آماده را سوار شو بگیر و ببر
تَكُونُ مَعَكَ فى قَبْرِكَ وَ تَلْقاكَ یوْمَ حَشْرِكَ وَ نَشْرِكَ
حتماً آن با تو در قبرت خواهد بود و در روز حشر و نشرت با تو خواهد بود
فَنِعْمَ الْحَكَمُ اللّهُ وَ الزَّعِیمُ مُحَمَّدٌ وَ الْمَوْعِدُ الْقِیامَةُ
پس خوب حَکمی است خداوند و خوب رهبری است محمّد صَلَّىاللَّهُعَلَیهِوَآلِهِ و موعد و وعدهی ما روز قیامت
وَ عَمّا قَلِیلٍ تُؤْفَكُونَ وَ عِنْدَ السّاعَةِ {يَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ[4]}
و بزودی خواهید فهمید که چه مقدار انحراف دارید و در قیامت {به خُسران میرسند باطل گرایان}
وَ لاینْفَعُكُمْ اِذْ تَنْدَمُونَ
و در آنجا پشیمانی سودی ندارد
{وَ لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ وَ سَوْفَ تَعْلَمُونَ[5]}
{و هر خبری، قرارگاهی دارد که به زودی آن قرار گاه میرسید و میدانید _منظور قیامت است_}
{مَنْ یأْتِیهِ عَذابٌ یخْزِیهِ وَ یحِلُّ عَلَیهِ عَذابٌ مُقِیمٌ[6]}
{چه کسانی عذاب خوار کننده دارند، که عذاب بر او فرود میآید و میبارد و تمامی ندارد و از بین نمیرود}
وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ
[1]}كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيامُ}؛ البقرة (2) آیه 182
ترجمه: روزه بر شما مقرر شده است.
[2] فقیر شرعی کسی است که خرج سال او از درآمدش بیشتر باشد.
[3] لگام به معنای دهنه، دهانه و افسار است. به نقل از فرهنگ فارسی معین
[4] الجاثیة (45) آیه 27
[5] الأنعام (6) آیه 67
[6] هود (11) آیه 39