به نام خداوند همه مِهر مِهروَرز

اِبْتَعَثَهُ اللّهُ اِتْماماً لِأَمْرِهِ، وَ عَزِيمَةً عَلى اِمْضاءِ حُكْمِهِ، وَ اِنْفاذاً لِمَقادِيرِ حَتْمِهِ. فَرَأَى الْأُمَمَ فِرَقاً فى اَدْيانِها، عُكَّفاً عَلى نِيرانِها، عابِدَةً لاَوْثانِها

خداوند متعال پیامبر صلی الله علیه و آله را مبعوث کرد برای این که فرمان خود را کامل کند؛ فرمان خدا این بود:
إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُون‏ (1)
اراده فرمودند تا موجودات باشند. برای چه باشند؟ برای رسیدن به کمال، باید موجوداتی بیایند و آن‌ها را هدایت کنند و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرمایند: خدا پیامبر صلی الله علیه و آله را مبعوث کرده است تا فرمان خود را کامل کند و کامل کردن این است که راهنمایانی بگذارد و برای همین پیامبر صلی الله علیه و آله را مبعوث کرده است.
وَ عَزِيمَةً عَلى اِمْضاءِ حُكْمِهِ، وَ اِنْفاذاً لِمَقادِيرِ حَتْمِهِ. فَرَأَى الْأُمَمَ فِرَقاً فى اَدْيانِها


یعنی خدای متعال با این کار، کارش تأیید کرد و حُکمش را قابل عمل ساخت. با این‌کار و برای این‌که تقدیر حتمی‌اش را نفوذ بدهد و نافذ باشد و عملی باشد، اندازه‌هایی که خدای متعال حتمی و عملی کرده است. مثل این‌که انسان دارای حافظه باشد. پس پیامبر صلی الله علیه و آله دید، امت‌ها را در ادیان خود متفرق شده‌اند. کلیمی و مسیحی و زرتشتی و بی دین و ... فرق یعنی مختلف؛
عُكَّفاً عَلى نِيرانِها، عابِدَةً لاَوْثانِها
عُكَّفاً، معتکف یعنی کسی که طواف می‌کند و دور محوری می‌چرخد و مردم را دید که آتش اختلاف روشن کرده‌اند و به دور این آتش‌های اختلاف طواف می‌کنند و بت‌ها را پرستش می‌کنند و هر قوم، بت خاص خودش را دارد. عده‌ای بُتِ مقام و عده‌ای بُتِ علم و زیبایی‌های ظاهری را پرستش می‌کنند و هر قومی بت‌های خاص خودش را پرستش می‌کند.

وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ

 

منابع

1) یس (36) آیه 82