به نام خداوند همه مِهر مِهروَرز

فَاحْمَدُوا اللّهَ الَّذِى بِعَظَمَتِهِ وَ نُورِهِ ابْتَغى مَنْ فِى السَّماواتِ وَ مَنْ فِى الْأَرْضِ اِلَیهِ الْوَسِیلَةَ

پس خداوند را حمد و ستایش کنید، آن خدایی را که تمام موجودات آسمان‌ها و زمین، در جستجوی وسیله‌ای برای حرکت به سوی او، به عظمت و نورش متمسک می‌شوند.
پس اینک من، فاطمه -سلام‌الله‌علیها- که بیست‌وپنج حکم از احکام را با اسرارشان بیان کردم. از ایمان شروع کردم و تا حرمت شِرک پایان دادم. بعدهم گفتم: به خدا رو کنید و از خدا رو نگردانید؛ از خدا و از امر و نهی او اطاعت کنید و تأکید کردم که این اطاعت از امر و نهی خداوند یعنی پیروی از علم و تمسک به علم؛ حالا پس از بیان این‌ها می‌گویم:
فَاحْمَدُوا اللّهَ
ستایش خدا کنید
الَّذِى بِعَظَمَتِهِ وَ نُورِهِ ابْتَغى مَنْ فِى السَّماواتِ وَ مَنْ فِى الْأَرْضِ اِلَیهِ الْوَسِیلَةَ
آن خدایی را که تمام موجودات آسمان‌ها و زمین، در جستجوی وسیله‌ای برای حرکت به سوی او، به عظمت و نورش متمسک می‌شوند. این عظمت و نور خداوند چیست؟ این عبارت


بِعَظَمَتِهِ وَ نُورِهِ
عظمت و نور خداوند یعنی اسم و صفت خدا؛ اسم و صفت خداوند در روایات، تمام مخلوقات هستند. خداوند غیر از این‌که اسم و صفات لفظی مانند همان‌هایی که می‌گوییم: الله، الرحمن، الرحیم، کریم، رئوف....، اسم و صفت عینی هم دارد. یعنی موجودات اسم و صفت عینی خداوند هستند. اسماء و صفات عینی خداوند، نشان دهنده خدا و علامت خدا هستند. بنابراین معنای این‌که حضرت می‌فرمایند: حمد کنید خدایی راکه آن خدا، عظمت و نورش را واسطه قرار داده است که شما برای حرکت و تقرب به سوی خدا، همواره وسیله جستجو کنید.
برای نور و عظمت خداوند مثالی بزنم: آفتاب، تغییر شب و روز، حیات، نعمت‌ها، قدرت، وجود خودمان و بزرگ‌ترینش که وجود مقدس پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله و ائمه‌ علیهم‌السلام است. ما به وسیله نور و عظمت خداوند که عبارت است از پیامبر، امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیهم‌اجمعین دنبال وسیله هستیم که چگونه به خدا تقرب بجوییم. حال دنبال وسیله هستیم، به چه وسایلی می‌رسیم؟ می‌بینیم که خود آن‌ها، وسیله هستند!
یعنی خداوند، پیغمبر صلوات‌الله‌علیه را وسیله قرار داده است که ما ایشان را بشناسیم و برویم به خدا تقرّب بجوییم. خداوند امیرالمؤمنین علیه‌السلام را قرار داده است که به وسیله‌ی ایشان ما به سوی خداوند تقرّب بجوییم. خداوند متعال، قرآن را برای تقرّب، وسیله قرار داده است. خداوند نحوه‌ی هستیِ ما و خلقت ما را، وسیله‌ای قرار داده است برای تقرّب به خودش؛


وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ