«نَبِیُّکُمْ خَیْرُ نَبِیٍّ وَ وَصِیُّکُمْ خَیْرُ وَصِیٍّ وَ بَنُوهُ خَیْرُالْأوْصِیاءِ. مَعاشِرَ النّاسِ! ذُرِّیَّۀُ کُلِّ نَبِیٍّ مِن صُلْبِهِ، وَ ذرِّیَّتی مِنْ صُلْبِ أمیرِالمُؤمِنینَ عَلِیٍ»


«پیامبرتان برترین پیامبران، جانشینش در میان شما برترین جانشینان و فرزندانش برترین اوصیایند. هان مردمان! فرزندان پیامبران از نسل آنان اند و فرزندان من از نسل امیرالمؤمنین علی هستند.»
«نَبِیُّکُمْ خَیْرُ نَبیٍّ»: آیات قرآن و روایات متعدد نشان می‌دهد که هدف اصلی آفرینش عبودیّت است و پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله بهترین بنده معرّفی شده‌اند.  عبودیّت در وجود مقدّس ایشان و سپس در وجود امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام تحقق پیداکرده است.
این‌که نبیّ اکرم حضرت محمّد صلی‌الله علیه و آله اشرف انبیا و مخلوقات هستند، در تمام مدارک دینی اثبات‌شده و هیچ شکّی در آن نیست و همه‌ی مسلمانان قبول دارند. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله اشرف انبیا هستند، لذا هرچه می‌فرمایند (اگر ثابت شود که کلام ایشان است) برای ما قابل‌ قبول و حجّت است.
ایشان می‌فرمایند: «وَصِیُّکُمْ خَیْرُ وَصِیٍّ»: علی علیه‌السّلام نسبت به اوصیای تمام پیامبران علیهم السلام بهتر هستند. ایشان بهتر از هارون، بهتر از وصیّ حضرت ابراهیم، بهتر از وصیّ حضرت نوح، بهتر از وصیّ حضرت آدم، بهتر از وصیّ حضرت عیسی مسیح و موسی کلیم و دیگر جانشینان انبیا علیهم السّلام هستند.
«وَبَنُوهُ خَیرُالْأوْصِیاءِ»: و فرزندان من که از صلب امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام هستند، بهترین اوصیا هستند.
در قرآن کریم و روایات، امام حسن و امام حسین علیهماالسّلام به «أَبنـآء» رسول خدا صلی‌الله علیه و آله تعبیر شده‌اند.
در آیه‌ی مباهله ﴿ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ... ﴾(1) است که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله به نصارای نجران فرمودند فرزندانمان و فرزندانتان را دعوت کنیم. وقتی‌که آن روز فرارسید، حضرت تشریف آوردند و امام حسن و امام حسین علیهماالسلام، همراهِ ایشان بودند.


والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه



منابع:

1) آل‌عمران (3): 61.