به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 


• زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در روز غدیر - قسمت اول


• آرزوى هر شيعه است كه اى كاش زمان به عقب برمى گشت و در غدير حاضر بود و با مولايش دست بيعت مى‌داد و به آن حضرت تبريك مى‌گفت.
اى كاش اميرالمؤمنين عليه‌السلام اكنون زنده بود، و هر ساله در روز غدير به حضورش شرفياب مى‌شديم و با او تجديد بيعت مى كرديم و بار ديگر به او تهنيت مى‌گفتيم.
• تحقق اين آرزو چندان مشكل نيست. زيارت اميرالمؤمنين عليه‌السلام در نجف اشرف و حضور در حرم مطهر آن حضرت و عرض ادب به ساحت قدس او و سخن گفتن با او از صميم جان و باز گفتن اين آرزوى قلبى در پيشگاهش از نظر شيعه، تجديد بيعت حقيقى و تبريك و تهنيت واقعى است. سلام غدير به آن دوم شخصيت عالم وجود كه صداى ما را مى‌شنود و پاسخ ما را مى‌دهد در حكم حضور در بيابان غدير و بيعت با دست مبارك اوست.
• امام صادق و امام رضا عليهماالسلام سفارش اكيد فرموده‌اند كه تا حد امكان در روز غدير كنار قبر اميرالمؤمنين عليه‌السلام حاضر باشيم و اين يادبود عظيم را در حرم صاحب غدير بپا كنيم. حتى اگر نمى‌توانيم در حرم او حاضر شويم در هر جايى كه باشيم كافى است به سوى قبر حضرت اشاره كنيم و به او سلامى دهيم و قلب خود را در حرم او حاضر كنيم و با مولايمان سخن بگوييم، [ عوالم: جلد 3:15 صفحه‌ی 220. ] كه او سلام ما را سلامى گرم مى‌دهد و دست بيعت ما را با دستان يداللهى خويش مى‌فشارد.
• اين يادبود سالانه، تجديد خاطره ى غدير و بيعت مجدد با صاحب آن است، و از زمان ائمه عليهم‌السلام تا كنون همواره برگزار شده است. سالانه هزاران نفر در شب و روز غدير در حرم اميرالمؤمنين عليه‌السلام حضور يافته‌اند و بند رقّيت او را به دست مباركش زينت گردن خود ساخته‌اند و به صاحب اختيارى مطلق او بر همه ى هستى شان افتخار نموده اند، و اين را به عنوان بيعت با فرزندش حضرت قائم آل محمد عجل‌اللَّه‌تعالى‌فرجه‌ تلقى نموده‌اند.
• امام هادى عليه‌السلام- در سالى كه معتصم عباسى آن حضرت را از مدينه به سامرا تبعيد كرد- در روز غدير به نجف آمدند و در حرم جدشان اميرالمؤمنين عليه‌السلام حضور يافتند و زيارت مفصلى خطاب به آن حضرت انشا فرمودند. [ بحارالانوار: جلد 97 صفحه‌ی 360. ] اين زيارت از نظر محتوا، دوره ى كامل عقايد شيعه درباره ى ولايت اميرالمؤمنين عليه‌السلام و فضايل و سوابق و محنت‌هاى آن حضرت را بيان مى‌كند. در اينجا جملاتى از اين زيارت را كه تجديد عهدى با عقايد ريشه دارمان است و نيز برخى دعاها كه در آن مسئله ى غدير مطرح شده مى‌آوريم:

 

• در دعاى ندبه مى‌خوانيم


• فَلَمَّا انْقَضَتْ أَيَّامُهُ أَقامَ وَلِيَّهُ عَلِىَّ بْنَ أَبي طالِبٍ صَلَواتُكَ عَلَيْهِما وَ آلِهِما هادِياً إِذْ كانَ هُوَ الْمُنْذِرُ وَ لِكُلِّ قَوْمٍ هادٍ، فَقالَ وَ الْمَلَأُ أَمامَهُ: مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِيٌّ مَوْلاهُ، أَللَّهُمَّ والِ مَنْ والاهُ وَ عادِ مَنْ عاداهُ وَ انْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَ اخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ.
• آن‌گاه كه دوران رسالت پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله سرآمد ولىّ خود على بن ابى طالب عليه‌السلام را به عنوان هدايت‌گر مردم منصوب نمود، چرا كه او ترساننده ى مردم بود و هر قومى هدايتگرى مى‌خواهد. لذا در حالى كه مردم در برابر او بودند فرمود: هركس من صاحب اختيار او هستم على صاحب اختيار اوست. خدايا دوست بدار هر كس او را دوست بدارد و دشمن بدار هركس او را دشمن بدارد و يارى كن هركس او را يارى كند و خوار كن هركس او را خوار كند.

 

• در دعاى عديله مى‌خوانيم


• آمَنَّا بِوَصِيِّهِ الَّذي نَصَبَهُ يَوْمَ الْغَديرِ وَ أَشارَ بِقَوْلِهِ 'هذا عَلِيٌّ' إِلَيْهِ.
• ما ايمان مى‌آوريم به جانشين پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله كه او را در روز غدير منصوب كرد و با كلمه‌ى 'اين على' به او اشاره كرد.

 

• در قسمتى از زيارت غدير مى‌خوانيم


• السَّلامُ عَلَيْكَ يا مَوْلاىَ وَمَوْلَى الْمُؤْمِنينَ.
• السَّلامُ عَلَيْكَ يا دينَ اللَّهِ الْقَويمَ وَصِراطَهُ الْمُسْتَقيمَ.
• أَشْهَدُ أَنَّكَ أَخُو رَسُولِ اللَّهِ صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله... وَأَنَّهُ قَدْ بَلَّغَ عَنِ اللَّهِ ما أَنْزَلَهُ فيكَ، فَصَدَعَ بِأَمْرِهِ وَأَوْجَبَ عَلى أُمَّتِهِ فَرْضَ طاعَتِكَ وَوِلايَتِكَ وَعَقَدَ عَلَيْهِمُ الْبَيْعَةَ لَكَ وَجَعَلَكَ أَوْلى بِالْمُؤْمِنينَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَما جَعَلَهُ اللَّهُ كَذلِكَ. ثُمَّ أَشْهَدَ اللَّهَ تَعالى عَلَيْهِمْ فَقالَ: أَلَسْتُ قَدْ بَلَّغْتُ؟ فَقالُوا: اللَّهُمَّ بَلى. فَقالَ: اللَّهُمَّ اشْهَدْ وَكَفى بِكَ شَهيداً وَ حاكِماً بَيْنَ الْعِبادِ. فَلَعَنَ اللَّهُ جاحِدَ وِلايَتِكَ بَعْدَ الإِقْرارِ وَناكِثَ عَهْدِكَ بَعْدَ الْميثاقِ.

• سلام بر تو اى صاحب اختيار من و صاحب اختيار مؤمنين.
• سلام بر تو اى دين محكم خداوند و راه مستقيم او.
• شهادت مى‌دهم كه تو برادر پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله هستى... و آن حضرت از طرف خداوند آنچه درباره‌ى تو نازل كرده بود رسانيد و دستور خدا را به اجرا در آورد و وجوب اطاعت تو و ولايتت را بر مردم واجب كرد، و براى تو از آنان بيعت گرفت تو را نسبت به مؤمنين صاحب اختيارتر از خودشان قرار داد همان‌طور كه خداوند به آن حضرت را چنين مقامى داده بود.
• سپس خداى تعالى را بر آنان شاهد گرفت و فرمود: آيا من به شما رساندم؟ گفتند: آرى به خدا قسم.
• عرض كرد: خدايا شاهد باش و تو به عنوان شاهد و حاكم بين بندگان كفايت مى‌كنى.
• خداوند منكر ولايت تو را بعد از اقرار و شكننده ى عهد تو را بعد از پيمان لعنت كند.




زیارت امیرالمؤمنین علیه‌السّلام در روز غدیر - قسمت دوم - عنوان مقاله‌ی بعدی می‌باشد.