به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

 


تقارن وقايعى با روز غدير


در آن روز از ايام سال كه مقارن با روز غدير بوده است وقايع بسيار مهمى در عالم خلقت و در تكوين جهان رخ داده، همان‌طور كه انبياء نيز برنامه‌هاى مهم خود را در اين روز انجام داده‌اند. اين به خاطر ارزشى است كه صاحب اين روز يعنى اميرالمؤمنين عليه‌السلام به آن داده است و حاكى از آن است كه واقعه‌اى مهم‌تر از آن در تاريخ عالم نبوده است كه سعى شده ساير وقايع با آن مقارن گردد و از مباركى اين روز طلب بركت و يُمن شود.
 

روزهاى حساس از تاريخ انبياء علیهم‌السلام


1. روز قبولى توبه‌ى حضرت آدم عليه‌السلام. [ بحارالأنوار: جلد 37 صفحه‌ی 163. عوالم: جلد 3:15 صفحه‌ی 212. ]
2. روزِ حضرت شيث، فرزند و وصى حضرت آدم عليهماالسلام. [ بحارالأنوار: جلد 37 صفحه‌ی 163. عوالم: جلد 3:15 صفحه‌ی 209. ]
3. روز نجاتِ حضرت ابراهيم عليه‌السلام از آتش. [ بحارالأنوار: جلد 37 صفحه‌ی 163. عوالم: جلد 3:15 صفحه‌ی 212 و 222. ]
4. روز نصب حضرت موسى عليه‌السلام حضرت هارون عليه‌السلام را. [ بحارالأنوار: جلد 37 صفحه‌ی 163. عوالم: جلد 3:15 صفحه‌ی 213. ]
5. روز حضرت ادريس عليه‌السلام. [ بحارالأنوار: جلد 37 صفحه‌ی 163. عوالم: جلد 3:15 صفحه‌ی 209. ]
6. روز حضرت يوشع بن نون وصى حضرت موسى عليهماالسلام. [ بحارالأنوار: جلد 37 صفحه‌ی 163. عوالم: جلد 3:15 صفحه‌ی 209. ]
7. روز نصب حضرت عيسى عليه‌السلام وصى خود شمعون را. [ عوالم: جلد 3:15 صفحه‌ی 209 و 213. ]
بعضى از موارد فوق كه به صورت مبهم آمده و واقعه‌ى آن روز ذكر نشده به پيروى از متن حديث است و احتمالاً مربوط به روز مبعوث شدن ايشان به نبوت يا منصوب شدن‌شان به وصايت باشد.

 

عرضه ولايت اهل‌بيت علیهم‌السلام بر همه مخلوقات


همان‌طور كه در روز غدير 'ولايت' بر انسان‌ها عرضه شد، در عالم خلقت بر ساير مخلوقات نيز عرضه شد. امام رضا عليه‌السلام در حديثى به وقوع اين امور در روز غدير اشاره مى‌فرمايد: [ عوالم: جلد 3:15 صفحه‌ی 224. ]
- عرضه‌ى ولايت بر اهل آسمان‌ها، و سبقت اهل آسمان هفتم در قبول آن، و تزيين آن به عرش الهى.
- قبول اهل آسمان چهارم ولايت را پس از اهل آسمان هفتم، و تزيين آن به بيت المعمور.
- قبول اهل آسمان دنيا ولايت را پس از اهل آسمان چهارم، و تزيين آن به ستارگان.
- عرضه‌ى ولايت بر بقعه‌هاى زمين، و سبقت مكه در قبول آن و زينت آن به كعبه.
- قبول مدينه ولايت را بعد از مكه، و زينت آن به پيامبر صلى‌اللَّه‌عليه‌وآله.
- قبول كوفه ولايت را بعد از مدينه، و زينت آن به اميرالمؤمنين عليه‌السلام.
- عرضه‌ى ولايت بر كوه‌ها، و قبول سه كوه پيش از سايرين: عقيق، فيروزه، ياقوت. و به همين جهت بر ساير جواهرات فضيلت دارند.
- قبول معادن طلا و نقره ولايت را بعد از عقيق و فيروزه و ياقوت.
- هر كدام از كوه‌ها كه ولايت را قبول نكرد چيزى بر آن نمى‌رويد.
- عرضه‌ى ولايت بر آب‌ها، آن‌كه قبول كرد گوارا و آن‌كه قبول نكرد تلخ و شور شد.
- عرضه‌ى ولايت بر نباتات، هر كدام قبول كرد شيرين و خوش طعم، و هر كدام قبول نكرد تلخ شد.
- عرضه‌ى ولايت بر پرندگان، هر كدام قبول كرد با صداى زيبا و فصيح مى‌خواند، و هركدام قبول نكرد اَلكَن شد.

 

يك تقارن جالب


از لطايف مقدرات الهى اين است كه در روز هجده ذى الحجه عثمان كشته شد و مردم پس از بیست‌وسه سال غصب خلافت، با اميرالمؤمنين عليه‌السلام بيعت كردند و خلافت ظاهرى آن حضرت بار ديگر مقارن با روز غدير شد. [ اثبات الهداة: جلد 2 صفحه‌ی 198. بحارالانوار: جلد 31، صفحه‌ی 493. ]