به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

درس 54: عظیم نتیجه تبعیت از اهل بیت علیهم السلام



مقدمه: پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در خطبه ی غدیر، تأکید اصلیشان، توحید بوده است. تجسم اصلی توحیدِ پیامبرصلی الله علیه و آله، در وجود 14 معصوم علیهم السلام است. لذا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در طول 23 سال به 2 مطلب تأکید فراوان داشته اند:
1) خدا را بپرستید.   2) امیرالمومنین تا امام زمان علیهم السلام را بشناسید.
پرستش خدا و معرفت اهل بیت علیهم السلام همه و همه در مجموعه توحید جای دارد. به عبارت دیگر توحید به عنوان موضوع اصلی و زیرمجموعه های آن مسائل اخلاقی و احکام است. در مسئله اخلاق، سرفصل همه فضائل اخلاقی، عبودیت است. پس اخلاق حلقه‌ی واسط بین اعتقادات و احکام است.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله ضمن شکرگزاری از خداوند متعال و دستور به مردم نسبت به شکرگزاری خداوند ادامه می دهند:
"مَعاشِرَالنّاسِ، مَنْ يُطِعِ ‏اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ عَلِيّاً وَ الْأَئِمَةَ الَّذينَ ذَكرْتُهُمْ فَقَدْ فازَفَوْزاً عَظيماً" .(1)
ترجمه: کسی که از خدا، رسولش و علی و ائمه که نام آنها را بردم (علیهم السلام) پیروی کند، به رستگاری بزرگ رسیده است.
هدف از رعایت کردن فضائل اخلاقی و دوری از رذائل اخلاقی، رسیدن به عبودیت است و این خط عبودیت درحال ترقی و تکامل به فوز عظیم می رسد. هدف از عبودیت، فوز عظیم است. اعتقادات باید انسان را به عمل به نکات اخلاقی برساند که این امر، از عمل به احکام نیز منجر می شود. این مطلب قابل تماس  است که سه پایه و اساس دین، به طور منطقی به دنبال هم هستند. اعتقادات به تفکرات اخلاقی رسیده و تفکرات اخلاقی به احکام منجر می شود.
نتیجه اعتقاد به حضور خدا در جهان باعث می شود، حسد و کبر از ما دور شده، شِنِل عبودیت به تن کرده و در احکام، از شرعِ مقدس تبعیت کنیم. لذا از آنجائی که 3 اصل دین از هم نتیجه می شوند، هرچه عمل بهتر، اخلاقی عالی تر و هرچه اخلاق عالی تر، اعتقاد محکم تر شده و بالعکس.
در عبارت فوق نیز پیامبر صلی الله علیه و آله می فرمایند که اخلاق شامل اطاعت از خدا و رسول و علی علیهما السلام است. از فرمایشات پیامبر صلی الله علیه و آله در خطبه ی غدیر، برمی آید که اصل و محور فرمایشات پیامبر صلی الله علیه و آله در خطبه، حول محور اعتقادات بوده و از اعتقادات به ولایت رسیده اند ولی مهم تر این است که اخلاق است، که مایه‌ی حفظ و نگهداری اعتقادات است. خداوند هم، در قرآن مجید، این مطلب را در آیه 10 سوره روم بسیار زیبا بیان فرموده است: "ثُمَّ كانَ عاقِبَةَ الَّذينَ أَساؤُا السُّواى‏ أَنْ كَذَّبُوا بِآياتِ اللَّهِ وَ كانُوا بِها يَسْتَهْزِؤُن"(2) عاقبت کسانی که بد عمل کردند، تکذیب آیات خدا است.
به همین خاطر است که پیامبر صلی الله علیه و آله، در این فراز خطابه می فرمایند: مَنْ يُطِعِ ‏اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ عَلِيّاً وَ الْأَئِمَةَ الَّذينَ ذَكرْتُهُمْ فَقَدْ فازَفَوْزاً عَظيماً. رستگاری بزرگ در اطاعت است و اطاعت یک عمل اخلاقی است، ضمن این که ریشه اطاعت، اعتقادات است. انسان در ادامه عبودیت خود در صراط مستقیم، به فوز عظیم رسیده و سپس به بهشت برین ولی این بهشت برین نهایت فوز عظیم و صراط مستقیم نبوده بلکه بالاتر از آن، رضوان الهی است که بسیار عجیب است. لذا پیامبر صلی الله علیه و آله در بیان عبارت نورانی فوق، کسانی را که شِنِل اخلاقی اطاعت از خدا را بپوشند و همه شئون الوهیت خدا را درنظر بگیرند و از خدا و رسولش و امیرمؤمنان علیه و علیهم السلام تا امام عصر عجل الله تعالی فرجه تبعیت کنند را به فوز عظیم بشارت داده، که خدا می داند آن مقامات چیست؟ از خداوند متعال مسئلت می کنیم، ما را در راه ولایت اهل بیت علیهم السلام و تبعیت از ایشان ثابت قدم داشته، شر شیطان را از ما دور نگهداشته و ما را به آن فوز عظیم و بهشت نعیم نائل گرداند.

 

منابع

1) سروش آفتاب، ص 92
2) (30) الروم : 10