به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز

درس 55: عبودیت در یک مسیر بی انتها



یکی از ویژگی ها و خصوصیات شرعِ نور  و مکتب توحید، ایجاد رقابت در میان انسان ها و مسلمان ها می باشد. چرا که اسلام می خواهد مسلمانان سریع تر به نقاط بعدی برسند. لذا نکته‌ی مهم در طریق عبودیت و بندگی این است که، عبودیت نقطه نبوده و پایان یک راه نیست، بلکه عبودیت صراط مستقیم است که همواره ادامه دارد. به همین دلیل ما که زیر صفر هستیم همواره در نمازها می گوئیم اهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقيمَ.
امام زمان علیه السلام هم در نمازهایشان همین موضوع را از خداوند مطالبه می کنند. پیامبر صلی الله علیه و آله هم در زمان حیاتشان و هم اکنون در عالم آخرت همین را می فرمایند و ما در این دنیا، برای ترفیع مقام ایشان می گوئیم: و تقبل شفاعته و ارفع درجته.
آنچه که برای ما جالب است، این است که انسان ها همواره در حال رقابت، دارای سرعت های متعددند و یک راه را سریع یا سریع تر یا با سریعترین صورت طی می کنند. این جا است که دین برای افراد با سرعت بالاتر امتیاز ویژه ای قائل شده است. لذا در قرآن آمده است: "وَ السَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُولئِكَ الْمُقَرَّبُونَ، في‏ جَنَّاتِ النَّعيمِ"(1). در این آیه نکات ظریفی مطرح شده که به اختصار توضیح می دهیم:
1) جنات نعیم: بهشت های مربوط به ولایت و سرپرستی خدا و ائمه علیهم السلام. مؤمنینی که این ولایت و سرپرستی را قبول می کنند در جنات نعیم متنعمند. (نام مکان آنها جنت النعیم است.)
2) آنهایی که جلوتر حرکت می کنند، سابقون، آنها که کمی بعد حرکت می کنند، اصحاب یمین و عقب ماندگان اصحاب شمالند.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در پایان فرمایشاتشان در روزغدیر فرمودند:
"السّابِقُونَ إِلى‏ مُبايَعَتِهِ وَ مُوالاتِهِ وَ التَّسْليمِ عَلَيْهِ بِإِمْرَةِ الْمُؤْمِنينَ أُولئكَ هُمُ الْفائزُونَ فى جَنّاتِ النَّعيمِ"(2)
آنهایی که سبقت گرفته و زودتر با او بیعت کنند که این بیعت زودتر، نشانه تسلیم زودتر و عبودیت سریعتر می باشد و آنان که ولایت و سرپرستی او را بپذیرند، پیشرفت می کنند.  به عبارت دیگر افرادی که در تبعیت، از دیگران سبقت بگیرند و سرپرستی او را پذیرفته و تسلیم او باشند و در مرحله آخر او را به امیرالمؤمنان بشناسند و لقب امیرالمؤمنین را برای او برگزینند، آنها رستگاران و در جنات نعیم هستند. که جنات نعیم همان بهشت ولایت می باشد. چرا که امام علیه السلام در تفسیر آیه شریفه "ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعيم"(3) نعیم را ولایت اهل بیت علیهم السلام، موالات و حب ایشان معرفی نموده اند .(4)
پیامبر صلی الله علیه و آله با بیان این عبارت می خواستند در افراد و مخاطبانِ کلام نورانی خود، سرعت و شتاب ایجاد کنند و آنها را نسبت به بیعت و تسلیم سریع تر ترغیب نمایند. لذا چون انسان ذاتاً اهل رقابت و به دنبال برتری است، دین نیز این مسیر بی انتها را برای برتری جویان معنوی باز گذاشته است.
در اینجا پیامبر صلی الله علیه و آله پس از بیان یک دوره خلاصه اسلام و اسلام شناسی که فرمودند، در انتها نیز قبول ولایت امیرمؤمنان علیه السلام را به عنوان مکمل فرمایشات خود مطرح کرده و برای ورود به این مسابقه بی انتها 3 نکته اساسی را بیان فرمودند: بیعت، قبول ولایت، برای اظهار این بیعت و قبول ولایت گفتن السلام علیک یا امیرالمؤمنین. که همه با هم متناسب است و در یک خط می باشد و انتهای این خط جنت النعیم یا بهشت ولایت می باشد.
پس: یکی از نمرات بالا و کنکور اخلاق دین امیرالمؤمنین علیه السلام سرعت بخشیدن به سر بندگی است و عبودیت فاکتور اصلی است ولی مسابقه عبودیت، فاکتوری بالاتر است.  رسیدن به جنت النعیم و فوز عظیم، نتیجه مسابقه بندگی است و ابراز بندگی هم به بیان این عبارت است: السلام علیک یا امیرالمؤمنین. زیرا که با بیان این فراز موالات امیرمؤمنان علیه السلام را پذیرفته ایم.
خداوند به همه ما توفیق شرکت دراین مسابقه و سرافرازی در این مسابقه و جلب رضایت الهی را عنایت فرماید.

 

منابع

1) (56) الواقعة : 10 تا 12
2) سروش آفتاب، ص 92
3) (102) التكاثر : 8
4) تفسير القمي ؛ ج‏2 ؛ 440