«و من تمامی آن را در جان علی، امام پرهیزکاران، ضبط کردهام.»
«وَ کُلُّ عِلمٍ عُلِّمْتُ» یعنی تمام معلومات من از جانب خداست. بعضیها اشکال میکنند که اگر پیامبر و امام علم بزرگی داشته باشند، خدا را لازم میآید که شریک داشته باشد. این صحیح نیست؛ به دلیل اینکه خودشان میفرمایند: «وَ کُلُّ عِلمٍ عُلِّمْتُ» یعنی تمام علمهایی که ما آموختیم و به ما تعلیم دادهشده.
پیامبر اکرم صلیالله علیه و اله و هیچ موجودی، مستقل از خدا هیچچیزی نیست و تمام وجود، هستی و کمالات وجودشان را باید خدا بدهد.
«وَکُلُّ عِلمٍ عُلِّمتُ»: هر علمی را که من آموختم، «فَقَدْ أحْصَیتُهُ فی إمامِ المُتَّقینَ»: آن را عیناً به امام متقّین انتقال دادم. «إمامِ المُتَّقینَ» یعنی پیشوای پرهیزکاران.
ظرفیت وجودِ «إمامِ المُتَّقینَ» بهگونهای است که تمام علوم را میپذیرد. قرآن کریم میفرماید:
﴿ اتَّقُوا اللَّهَ وَ یعَلِّمُکُمُ اللَّهُ ﴾(1): ﴿ تقوا پیشه کنید که خداوند شما را دانش خواهد داد ﴾. این است که إمامِ المُتَّقینَ ظرفیت پذیرش اینهمه علوم را دارد و تقوا، زمینهی علمآموزی از علوم خداست. متّقین میتوانند پذیرای علوم باشند و إمامِ المُتَّقین که رأس و قلّهی متّقین است، میتواند تمام علوم را بپذیرد.