«وَ مَنْ شَکَّ فی شَی‌ءٍ مِنْ قَوْلی هذا فَقَدْ شَکَّ فی کُلِّ ما اُنْزِلَ إلَیَّ، وَ مَنْ شَکَّ فی واحِدٍ مِنَ الْأئِمَّةِ فَقَدْ شَکَّ فی الْکُلِّ مِنْهُمْ، وَ الشَاکٌ فینا فی‌النّارِ»


«و تردید در سخنان امروزم، همسنگ تردید در تمامی محتوای رسالت من است. ناباوری در امامتِ یکی از امامان، به‌سان ناباوری در تمامی آنان است و جایگاه ناباورانِ امامت ما، آتش دوزخ خواهد بود.»
در مورد شک و مسائل پیرامون آن توضیح داده شد. نبیّ اکرم صلی‌الله علیه و آله فرمودند: کسی که یکی از ائمّه را انکار و تردید کند، گویا در کلّ آن‌ها شک کرده است. خداوند در قرآن کریم درباره‌ی دوازده امام این گونه سخن فرموده است: ﴿ إِنَّ عِدَّةَ الشُّهُورِ عِنْدَ اللَّهِ اثْنا عَشَرَ شَهْراً فی کِتَابِ اللَّهِ یَوْمَ خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ ﴾(1)  ظاهر آیه این است که تعداد ماه‌ها در قرآن کریم و در نزد خداوند دوازده تاست.
در ادامه می‌فرماید: ﴿ فَلا تَظْلِمُوا فیهِنَّ أَنْفُسَکُمْ ﴾(2): (درباره ی آن ها به خود ستم روا ندارید). روایات برای ما بیان کرده‌اند منظور دوازده امام هستند، چراکه همه‌ی مردم - از بی‌سوادترین تا باسوادترین - می‌دانند عدد ماه‌های سال دوازده تا است. منظور از این ماه‌ها که دوازده تا است ائمّه علیهم السّلام هستند.
از اوّلین روزی که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله مبعوث شدند، صحبت از جانشینی دوازده خلیفه بوده است.  جانشینانی که همه‌ ی آنان از قریش هستند، همگی از بنی‌هاشم بوده و از فرزندان رسول خدا صلی‌الله علیه و آله هستند. اگر کسی بخواهد راه حق را قبول و طی کند، باید این دوازده امام را بپذیرد.
متأسّفانه در مذهب شیعه هم، فرقه‌های گمراه شده‌ای مانند چهار امامی‌ها و شش امامی‌ها هستند؛ درحالی‌که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می‌فرمایند: کسی که دریکی از ائمّه شک کند، گویا که در کلّ این بزرگواران شک کرده است. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در ادامه ی فرمایشات خود، شک در ائمّه را شک در خودشان قلمداد کرده‌اند.
ایشان می‌فرمایند: کسی که دریکی از ائمّه شک کند، گویا در حقیقت نبوّت و رسالت من شک کرده است.


والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه



منابع:

1) التّوبة (9): 36.
2) التّوبة (9): 36.