«مَعاشِرَالنّاسِ، فَضِّلُوا عَلِیّاً فَإنَّهُ أَفْضَلُ النَّاسِ بَعْدی مِنْ ذَکَرٍ و أُنْثی»


«هان مردمان! علی را برتر بدانید که او برترینِ مردمان از مرد و زن، پس از من است.»
«فَضِّلُوا» معنایش این نیست که فضیلت وبرتری بدهید؛ چراکه برتری برای خداوند است که به بندگان می‌دهد.
«فَضِّلُوا عَلِیّاً» به این معناست که برتر بدانید و این برتری که خدا داده را ببینید.
«فَإنَّهُ أفْضَلُ النَّاسِ بَعْدی مِنْ ذَکَرٍ و أُنْثی»: او برترین مردم است پس از من از مرد و زن. امیرالمؤمنین علیه‌السّلام پس از پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله از تمامی مردم از مرد و زن برتر هستند و هیچ استثنایی ندارد.

چرا پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله آن‌قدر تأکیددارند که علی علیه‌السّلام برتر هستند؟

زیرا طبیعت انسان بر این اساس است که می‌خواهد رهبر، امام و جانشین و پیامبرش دارای تمام کمالات باشد و هرچه بالاتر باشد، بهتر است.
افرادی می‌گویند: چه لزومی دارد که پیامبر و امام، معصوم باشند؟
آیا ما از کسی که می‌خواهیم در همه‌چیز از او تبعیّت کنیم، نمره‌اش 98 باشد راحت‌تر و مطمئن‌تر هستیم، یا 99؟ 99 باشد راحت‌تر و مطمئن‌تر هستیم یا 100 ؟ قطعاً و یقیناً اگر 100 باشد. اگر الگوهای ما معصوم باشند، در این‌ صورت هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم و از ایشان تبعیّت کنیم، جای هیچ تردیدی نخواهد بود.
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و اله در بیان مناقب امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام روی سه خصوصیّت تأکید کرده‌اند. 1 - اخلاقیّات. 2 - علم. 3 - قدرت.


والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه