«مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ، مَغْضُوبٌ مَغْضُوبٌ مَنْ رَدَّ عَلَیَّ قَوْلی هذا وَلَمْ یُوافِقهُ»


«دورِ دورباد، از مهر خدا و خشمِ خشم باد، بر آن‌که این گفته را نپذیرد و با من سازگار نباشد!»
پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله می فرمایند کسی که گفتار مرا که علی بعد از من برترین مردم است از زن و مرد و جانشین من است تا قیامت را قبول نکند و موافقت نکند، از رحمت خداوند دورباد و بر او خشم باد. مسأله‌ی لعن و خشم و رحمت و مهر، مسأله‌ ی فطری است.
خداوند متعال در آفرینش تکوینی جهان در آفرینش‌ انسان‌ها و جنّ ها که موجودات مختار هستند، به‌طور فطری نیروی غضب و شهوت را قرار داده است. شهوت یعنی جذب، و غضب یعنی دفع. شدّت غضب، لعن می‌شود. در پاسخِ آن‌هایی که می‌گویند: چرا خشم و غضب، چرا لعن و چرا همه‌اش جذب نباشد باید گفت این فطری بشر است. بشر آنچه ملایم طبعش است، جذب می‌کند. آنچه منافر طبعش است، دفع می‌کند. وقتی‌که دفع می‌کند، طرد و دور می‌شود. طرد کردن یک لغت دیگرش لعن کردن است.
کسانی که فکر می‌کنند انسان‌های مسالمت‌آمیز، کارهایشان مسالمت‌آمیز است و انسان‌های سالمی هستند، صد درصد یا به‌عمد و یا به‌اشتباه دروغ می‌گویند.
نمی‌شود یک انسان، حتّی یک موجود غیر از انسان ‌که اجمالاً تحرکی دارد، دارای شهوت و غضب نباشد. یک گیاه آن‌ چه مناسب طبع خودش است، از زمین جذب می‌کند؛ آن‌ چه منافر طبع خودش است، دفع می‌کند. آزمایش غربال که در بیولوژی معروف است، نشان می‌دهد وقتی گیاهی ریشه‌اش در خاک است، به سمت نور حرکت می‌کند و چون ریشه خاصیت ژئوتروپی دارد، دوباره به سمت خاک می‌رود و سپس از خاک برمی‌آید. وقتی به مانع برخورد می‌کند، به‌طرف بالا حرکت می‌کند. آزمایش غربال - که در طبیعیات معروف است - نشان می‌دهد گیاهان، جامدات، حیوانات و انسان‌ها همگی دارای نیروی جذب و دفع هستند؛ یعنی موجودات بدون نیروی جذب و دفع نمی‌توانند به حیات خود ادامه دهند. انسانِ مختار، تکویناً و تشریعاً حرکت می‌کند. انسان درحرکت خودش اگر چیز مناسبی را پیدا کند، جذب می‌کند و اگر چیزهای مخالف با خودش را پیدا کند، دفع می‌کند. پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله در مورد کسانی که این گفتارشان را رد کنند و موافقت نکنند دو بار فرمودند: «مَلعُونٌ، مَلعُونٌ»: لعنت باد، لعنت باد که درواقع نفرین است. «مَغضُوبٌ مَغضُوبٌ»: خشم و غضب خداوند شاملشان باد. با این‌که پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله اشرف مخلوقات در آفرینش هستند، در این مورد با تندی و با لعن و طرد صحبت می‌کنند؛ البتّه خطابه‌ی غدیر، لعن و طرد خیلی کم دارد، زیراکه مردمی که آن‌جا حضور دارند، مردم عام هستند.


والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه