به نام خداوند همه مِهر مِهر وَرز


«آثار محبت اميرالمؤمنين علیه السلام از زبان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله»

عبدالله بن عمر گوید: از پیامبر صلی الله علیه و آله درباره علی بن ابیطالب علیه السلام پرسیدم حضرت فرمودند: چرا گروهی مقام کسی را انکار می‌ کنند که جایگاهش در پیشگاه خداوند همانند منزلت و جایگاه من در پیشگاه خداوند است. آگاه باشید که هر کس علی را دوست بدارد مرا دوست داشته است، و هرکس مرا دوست بدارد خداوند از او راضی است، پس هرکس خداوند از او راضی باشد بهشت را به او پاداش دهد، بدانید که هر کس علی را دوست بدارد خداوند نماز و روزه و عبادتش را قبول می‌کند و دعایش را مستجاب می‌نماید..
بدانید که هر کس علی را دوست بدارد فرشتگان برای او طلب آمرزش می‌کنند و درهای بهشت برایش گشوده می‌شود تا از هر دری که بخواهد بدون حساب وارد بهشت شود، آگاه باشید که هر کس علی را دوست بدارد از دنیا خارج نمی‌شود تا اینکه از حوض کوثر بیاشامد، از درخت طوبی بخورد و جایگاهش را در بهشت بنگرد. بدانید که هر کس علی را دوست بدارد خداوند در بهشت به تعداد رگهای بدن او به او حوریه می‌دهد و درباره هشتاد نفر از خاندانش شفاعت او را می‌پذیرد و در برابر هر تار موئی که در بدن دارد شهری در بهشت از آن او می‌شود.
بدانید که هر کس علی را دوست بدارد خداوند ملک الموت (عزرائیل) را با رفق و ملایمت به سوی او می‌فرستد و خداوند عزیز و باعظمت،  ترس و نگرانی از (نکیر و منکر)را از او بر طرف می‌سازد. و قلبش را نورانی کند و رویش را سفید گرداند.
بدانید هر کس علی را دوست بدارد خداوند او را از آتش نجات دهد؛ آگاه باشید که هر کس علی را دوست بدارد خداوند حکمت را در دلش استوار گرداند و سخن درست را بر زبانش جاری سازد و درهای رحمت را برایش بگشاید.
بدانید هر کس علی را دوست داشته باشد فرشته‌ای از زیر عرش ندایش دهد که ای بندة خدا، عمر را از سر بگیر و از نو شروع کن که خداوند همه گناهانت را بخشید. بدانید هر کس علی را دوست بدارد روز قیامت در حالتی می‌آید که سیمایش چون ماه در شب چهارده می‌درخشد، بدانید هر کس علی را دوست بدارد خداوند تاج کرامت و بزرگواری را بر سر او می‌نهد. بدانید که هر کس علی را دوست بدارد چون برقی جهنده از صراط می‌گذرد.
بدانید که هر کس علی را دوست بدارد و ولایت او را بپذیرد خداوند برای او بیزاری از آتش و جواز عبور از صراط و امان از عذاب را می‌نویسد. بدانید هر کس علی را دوست بدارد هیچ پرونده و دفتری برای محاسبه او گشوده نخواهد شد و هیچ میزانی برای سنجش اعمال او نسب نخواهد شد و به او گفته می‌شود بدون حساب داخل بهشت شو.
بدانید هر کس آل محمّد صلوات الله علیهم اجمعین را دوست بدارد از حساب و میزان و صراط در امان است؛ هر کس آل محمّد صلوات الله علیهم اجمعین را دوست بدارد ملائکه با او مصافحه می‌کنند و پیامبران با او دیدار می‌کنند و هر حاجتی که از پیشگاه خداوند دارد بر آورده می‌شود.
بدانید که هر کس با دوستی آل محمد صلوات الله علیهم اجمعین از دنیا برود من بهشت را برای او به عهده می‌گیرم، پیامبر خدا صلی الله علیه و آله این جمله آخر را سه بار تکرار فرمود .
همچنین در كتاب «ينابيع المودة» نوشته عالم بزرگ اهل سنت شيخ سليمان بلخى حنفى، روايتى است به نقل ازحضرت امام رضا عليه السلام از پدرانش از اميرالمؤمنين عليه السلام از رسول خدا صلي الله عليه و آله كه آن حضرت فرمودند:
يا على! خوشا به حال كسى كه تو را دوست بدارد و امامتت را تصديق مى‏ كند و واى بر كسى كه تو را دشمن بدارد و امامتت را انكار مى‏ نمايد. عاشقان تو ميان اهل آسمان‏ها معروف و شناخته شده ‏اند، آنان اهل دين هستند، پارسا و پاك‏دامنند، خوبى از چهره آنان نمايان است، فروتن و خاكسارند، ديدگانشان فرو افتاده و دل‏هايشان مالامال ترس از عظمت خدا و عقاب اوست، بى‏ ترديد حقّ ولايت و امامتت را مى‏ شناسند و زبانشان به فضل تو گوياست، ديدگانشان از راه مهر و محبّت بر تو و امامان از فرزندانت گريان است، به آنچه خدا در كتابش آنان را فرمان داده و به آنچه من به آنان فرمان داده‏ ام و آنچه تو به آنان فرمان داده ‏اى و به آنچه اولوا الامر از امامان بر پايه قرآن و سنت به آنان فرمان داده ‏اند عمل مى‏ كنند، آنان اهل تعامل با يكديگرند و به يكديگر محبّت مى‏ ورزند، ملائكه بر آنان درود مى‏ فرستند و بر دعايشان آمين مى‏ گويند و براى گناه‏كارشان درخواست آمرزش مى ‏نمايند.



 
ولادت امير مؤمنان عليه السلام در كعبه از ديدگاه شيعيان

مسئله ولادت امير مؤمنان عليه السلام در كعبه از ديدگاه شيعيان امری قطعي و متواتر است، و اين كه كسي غير از آن حضرت در داخل خانه كعبه به دنيا نيامده نيز اجماعي بوده و مورد توافق همگان است.
1. محمد بن نعمان، شيخ مفيد (336 – 413 ه ق)
شيخ مفيد رضوان الله تعالي عليه در اين باره مي‌نويسد:
ولد بمكة في البيت الحرام يوم الجمعة الثالث عشر من رجب سنة ثلاثين من عام الفيل، ولم يولد قبله ولا بعده مولود في بيت الله تعالى سواه إكراما من الله تعالى له بذلك وإجلالا لمحله في التعظيم.
حضرت امير المؤمنين علي بن ابى طالب عليه السّلام در روز جمعه سيزدهم ماه رجب سال سى ام از عام الفيل در خانه خدا در شهر مكه به دنيا آمد، نه پيش از آن حضرت كسى در خانه خدا به دنيا آمده و نه بعد از آن حضرت این سعادت برای کسی حاصل شده است. تولد امير مؤمنان عليه السّلام در خانه خداوند فضيلت و شرافتى است كه پروردگار بزرگ براي بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است. 
2. موفق بن أحمد خوارزمي (م 568 ه ق)
موفق بن أحمد خوارزمي در كتاب المناقب خود می‌گوید: علی علیه السلام در مكة مشرفه داخل بيت الحرام در روز سیزدهم رجب متولد شد... و هیچ کس غیر از او در خانه خدا بدنیا نیامده است و این برتری‌ای است که خداوند متعال برای اجلال آن حضرت و بالابردن مرتبه و اظهار کرامت و بزرگواریش او را بدان مختص نموده است... .
همچنین در بحار الانوار داستان ولادت امیر المومنین علیه السلام در کعبه اینگونه نقل شده است:
…عَنْ سَعِيدِ بْنِ جُبَيْرٍ قَالَ قَالَ يَزِيدُ بْنُ قَعْنَبٍ كُنْتُ جَالِساً مَعَ الْعَبَّاسِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ فَرِيقٍ مِنْ عَبْدِ الْعُزَّى بِإِزَاءِ بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ إِذْ أَقْبَلَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ أَسَدٍ أُمُّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ كَانَتْ حَامِلَةً بِهِ لِتِسْعَةِ أَشْهُرٍ وَ قَدْ أَخَذَهَا الطَّلْقُ فَقَالَتْ رَبِّ إِنِّي مُؤْمِنَةٌ بِكَ وَ بِمَا جَاءَ مِنْ عِنْدِكَ مِنْ رُسُلٍ وَ كُتُبٍ وَ إِنِّي مُصَدِّقَةٌ بِكَلَامِ جَدِّي إِبْرَاهِيمَ الْخَلِيلِ وَ إِنَّهُ بَنَى الْبَيْتَ الْعَتِيقَ فَبِحَقِّ الَّذِي بَنَى هَذَا الْبَيْتَ وَ بِحَقِّ الْمَوْلُودِ الَّذِي فِي بَطْنِي لَمَّا يَسَّرْتَ عَلَيَّ وِلَادَتِي قَالَ يَزِيدُ بْنُ قَعْنَبٍ فَرَأَيْنَا الْبَيْتَ وَ قَدِ انْفَتَحَ عَنْ ظَهْرِهِ وَ دَخَلَتْ فَاطِمَةُ فِيهِ وَ غَابَتْ عَنْ أَبْصَارِنَا وَ الْتَزَقَ الْحَائِطُ فَرُمْنَا أَنْ يَنْفَتِحَ لَنَا قُفْلُ الْبَابِ فَلَمْ يَنْفَتِحْ فَعَلِمْنَا أَنَّ ذَلِكَ أَمْرٌ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ ثُمَّ خَرَجَتْ بَعْدَ الرَّابِعِ وَ بِيَدِهَا أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع ثُمَّ قَالَتْ إِنِّي فُضِّلْتُ عَلَى مَنْ تَقَدَّمَنِي مِنَ النِّسَاءِ لِأَنَّ آسِيَةَ بِنْتَ مُزَاحِمٍ عَبَدَتِ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سِرّاً فِي مَوْضِعٍ لَا يُحِبُّ أَنْ يُعْبَدَ اللَّهُ فِيهِ إِلَّا اضْطِرَاراً وَ إِنَّ مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ هَزَّتِ النَّخْلَةَ الْيَابِسَةَ بِيَدِهَا حَتَّى أَكَلَتْ مِنْهَا رُطَباً جَنِيّاً وَ إِنِّي دَخَلْتُ بَيْتَ اللَّهِ الْحَرَامَ فَأَكَلْتُ مِنْ ثِمَارِ الْجَنَّةِ وَ أرواقها [أَرْزَاقِهَا] فَلَمَّا أَرَدْتُ أَنْ أَخْرُجَ هَتَفَ بِي هَاتِفٌ يَا فَاطِمَةُ سَمِّيهِ عَلِيّاً فَهُوَ عَلِيٌّ وَ اللَّهُ الْعَلِيُّ الْأَعْلَى يَقُولُ إِنِّي شَقَقْتُ اسْمَهُ مِنِ اسْمِي وَ أَدَّبْتُهُ بِأَدَبِي وَ وَقَفْتُهُ عَلَى غَامِضِ عِلْمِي وَ هُوَ الَّذِي يَكْسِرُ الْأَصْنَامَ فِي بَيْتِي وَ هُوَ الَّذِي يُؤَذِّنُ فَوْقَ ظَهْرِ بَيْتِي وَ يُقَدِّسُنِي وَ يُمَجِّدُنِي فَطُوبَى لِمَنْ أَحَبَّهُ وَ أَطَاعَهُ وَ وَيْلٌ لِمَنْ أَبْغَضَهُ وَ عَصَاهُ.
از عباس بن عبد المطلب نقل شده: در حريم خانه خدا بودم، فاطمه بنت اسد را ديدم که مي گويد: پروردگارا من به تو و به آنچه که از جانب تو آمده و به تمام انبياء تو ايمان دارم. از تو به حق اين خانه و آنکه آنرا بنا کرد و به حق اين امام کريم و خبر بزرگ و با عظمتي که در شکم دارم؛و ‌يقين دارم به اينکه او قطعاّ يکي از نشانه‌ها و آيات تو ست، ؛ درخواست مي کنم که زايمانم را براي من آسان گردانی. عباس مي گويد ‌پس ديدم که دیوار خانه گشوده شد، پس فاطمه وارد آن گردید ودیوار دوباره به حالت اول خود بازگشت.پس منتظر شديم و خواستيم که در را باز کنيم تا زنانمان را به او برسانيم اما در باز نشد، پس دريافتيم که اين قضيه ‌امری الهي است. فاطمه دختر اسد سه روز در خانه خدا باقي ماند و اهل مکه از اين اتفاق متعجب بودند. در روز چهارم از خانه خدا خارج شد در حاليکه امير المؤمنين عليه السلام را روی دست داشت، پس گفت: من بر زنان پيش از خودم برتري يافتم، چرا که آسية دختر مزاحم ‌خداوند را در خفا در جايي عبادت مي کرد، که جز به اضطرار پسنديده نيست خدا در آنجا عبادت شود، و مريم دختر عمران درخت خرماي خشکيده را تکان داد تا از آن خرماي تازه بخورد وحال آن که ‌من داخل بيت الله الحرام شدم و از ميوه‌هاي بهشتي تناول کردم،و زمانيکه خواستم خارج شوم‌ هاتفي مرا ندا داد که اي فاطمه او را علي بنام که او برتري مي يابد و خداي عالی بلند مرتبه مي فرمايد: من اسم او را از اسم خودم مشتق ساختم، او را با ‌ادبم تاديب کردم و او را بر علم پنهانم واقف ساختم. او کسي است که بتها را در خانه ام مي شکند، کسي است که بر پشت بام خانه ام اذان مي گويد و مرا تقديس و تمجيد مي کند. پس خوشا به حال کسي که او را دوست بدارد و از او اطاعت کند و واي بر کسي که با او دشمنی ورزد و او را نافرماني کند .

ولادت امام علي عليه السلام در كعبه از ديدگاه اهل سنت

از ديدگاه علماي اهل سنت نيز، ولادت آن حضرت قطعي است ؛ حتي برخي از آن‌ها ادعاي تواتر نيز كرده‌اند كه به نام چند تن از آن‌ها اشاره مي‌كنيم:
1. حاكم نيشابوري (405هـ):
به گفته حاکم در مستدرک اخبار در مورد اينکه فاطمه بنت اسد، علي بن ابي طالب علیه السلام (کرم الله وجهه) را در داخل خانه خدا بدنيا آورد به حد تواتر رسيده است.  و حاكم نيشابوري كسي است كه ذهبي در باره او مي‌نويسد:
حاكم، حافظ بزرگ و پيشواي محدثان است. دار قطني با او مناظره‌اي داشت كه او را پسنديد، او مورد اعتماد و داراي علم بسيار است، نوشته‌ها و آثار او نزديك به پانصد جلد مي‌شود  .
با توجه به جايگاهي كه حاكم نيشابوري در ميان علماي اهل سنت دارد، اگر غير از سخن و اعتراف او به تواتر ولادت امير مؤمنان عليه السلام، هيچ دليل ديگري وجود نداشت،خود براي حق جويان كفايت مي‌كرد، ولي بازهم جهت تاكيد و تقويت موضوع سخنان و اعترافات ديگر علماي اهل سنت را نيز مطرح مي‌كنيم.
2. آلوسي (1217 – 1270 ه ق)
آلوسي صاحب تفسير کبير مي گويد: بدنيا آمدن امير کرم الله وجهه، در خانه خدا، در دنيا امري مشهور است .
3. علامه ابن صباغ مالكى ( م 855 ه ق)
علامه ابن صباغ مالكى گوید:على علیه السلام در مكه مشرفه در داخل بیت الحرام (كعبه) در روز جمعه سیزدهم ماه خدا یعنى ماه رجب سال سى‏ام عام الفیل و بیست و سه سال پیش از هجرت به دنیا آمد... و برخى گفته ‏اند: ده سال پیش از هجرت... و پیش از او هیچ كس در كعبه متولد نشد، و این فضیلتى است كه خداوند به جهت بزرگداشت و بالا بردن مقام و اظهار كرامت او مخصوص حضرتش گردانیده است .
آنچه ملاحظه نموديد اندكي است از اعترافات و سخنان ارباب حديث و دانش بود که به جهت رعایت اختصار به همین مقدار بسنده می‌کنیم.

نتیجه:
آنچه که آشکار است آن است که دوست و دشمن به این فضیلت امیر مومنان علی علیه السلام معترفند که تنها کسی که در خانه کعبه بدنیا آمده است حضرت علی علیه السلام می‌باشد.
 
ام سلمه و ولایت اميرالمومنين علیه السلام

توجّه داشتن ام سلمه به امر به معروف و نهی از منکر(تبلیغ)

ام سلمه، به امر به معروف و نهی از منکر و تبلیغ دین، هدایت افراد و تعلیم مسایل مربوط به ولایت و وصایت حضرت علی علیه السلام  به دیگران، بسیار توجه داشت. او همانگونه که لقب ام المؤمنین را از جانب خدا داشت، به راستی مانند مادری دلسوز نسبت به مسلمانان بود و در شرایط گوناگون به هدایت و ارشاد آنها می پرداخت. نمونه آن را در روایتی می بینیم که نقل شده او به یکی از غلامانش که به سبّ و لعن امام علی علیه السلام  پرداخته بود، عتاب می کند و از رسول خدا صلی الله علیه و آله آنقدر در منزلت علی علیه السلام  علیه السلام   و وصایت و جانشینی ایشان روایت می گوید، که آن غلام توبه نصوح می نماید و باقی مانده عمرش را صرف استغفار از گناهش در نشناختن حق علی علیه السلام  می کند . همچنین با دقت در راویانی که از او نقل حدیث کرده اند می بینیم که غیر از فرزندانش ، عده بسیاری از زنان ومردان به نقل حدیث از او پرداخته اند، که این مطلب نشانگر فرهیختگی و معرفت او نسبت به دین و اهتمام او به نشر معارف دینی است . ام سلمه در مقابل بدعت های حکام غاصب سکوت نمی نمود و از امام عصرش، امير المؤمنين علیه السلام، در مقابل آنها دفاع می نمود.
نقل شده زمانی که معاویه به کارگزارانش دستور داد تا علی علیه السلام  را بر منابر سبّ و لعن کنند، ام سلمه به او نگاشت: «به طور قطع شما خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله  را بر منبر هایتان لعن می کنید؛ چراکه علی علیه السلام  و کسانی که او را دوست دارند، لعن می نمائید و من شهادت می دهم که خدا و رسولش، علی علیه السلام  را دوست دارند.» 

تعدادی از احادیث ام المؤمنین ام سلمه در فضايل علی عليه السلام

در مورد فضایل امیر المؤمنین علی علیه السلام روایاتی با عناوین زیر از ام سلمه منقول است:
علی با حق و با قرآن
از ام سلمه منقول است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: علی با قرآن است و قرآن با او و همراه اوست، این دو از یکدیگر جدا نمی شوند تا بر من در کنار حوض کوثر وارد شوند.
منزلت شیعیان علی علیه السلام
از ام سلمه همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد علی علیه السلام  سؤال شد. او گفت: از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: علی و شیعیانش نجات یافتگان و رستگارانند (به هدف دست یافته اند)  .
حدیث اذهاب رجس و کساء
از ام سلمه منقول است که پیامبر صلی الله علیه و آله بر حسن، حسين، على و فاطمه کسائی افکند، سپس فرمود: بار خدایا! اینان اهل بیت و خاصان منند؛ پلیدی را از ایشان ببر و ایشان را کاملا پاک و مطهر گردان. پس ام سلمه گفت: آیا من نیز با ایشانم؟ فرمود: تو بر خیری. 
کار ام سلمه در روایت این حدیث به جائی رسید که آن را به گوش تعداد زیادی از مسلمانان رساند. تا آنجا که وقتی حضرت علی علیه السلام  مسلمانان را به این واقعه در خانه ام سلمه تذکر می دهد، همه می گویند: شهادت می دهیم که ام سلمه آن را برای ما نقل کرد و ما از رسول خدا صلی الله علیه و آله در مورد آن سوال کردیم، پس ایشان هم همان را فرمود که ام سلمه گفته بود . و از این سخن معلوم می شود که ام سلمه پیش از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و آله و در زمان حیات ایشان نیز، به نقل احادیث آن حضرت و بازگو کردن وقایعی که در منزلش واقع شده بودند، اشتغال داشته و این امر دغدغه فکری او در آن زمان نیز بوده است.

ثواب ذاکرین فضایل علی علیه السلام

از ام سلمه منقول است که: از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: "هیچ گروهی برای ذکر فضایل علی علیه السلام  جمع نمی شوند، مگر آنکه ملائکه آسمان بر ایشان فرود می آیند، تا آنکه ایشان را احاطه می کنند. پس هنگامیکه متفرق می شوند، ملائکه به آسمان بالا می روند و ملائکه به ایشان می گویند: ما بوئی از شما استشمام می کنیم که از ملائکه دیگر استشمام نکرده ایم و بوئی خوش تر از آن نشنیده ایم. آنها می گویند: ما نزد گروهی بودیم که محمد و اهل بیتش علیهم السلام را ذکر می کردند، ما بوی ایشان را گرفتیم و معطر شدیم. پس آنها می گویند: ما را به سوی ایشان پائین ببرید. جواب می دهند: آنها متفرق شدند و هر کدام از ایشان به منزلش رفت. آنها می گویند: ما را پائین ببرید تا به آن مکان خود را خوشبو سازیم".   

اخوت رسول الله صلی الله علیه و آله با امير المؤمنين علیه السلام

از ام سلمه منقول است که رسول خدا صلی الله علیه و آله به علی علیه السلام  فرمود: "تو برادر و دوست من هستی هر کس ترا بخواهد مرا خواسته است". 
امير المؤمنين علیه السلام  آخرین کسی که نزد رسول الله صلی الله علیه و آله بود
از ام سلمه منقول است : "سوگند به آنکه به او سوگند می خورم، علی علیه السلام  آخرین کسی بود که نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله حضور داشت. صبح روزی به عیادت رسول خدا صلی الله علیه و آله رفتیم و ایشان پیوسته می فرمود: علی آمد؟ علی آمد؟ فاطمه سلام الله علیها فرمود: گویا شما او را بدنبال کاری فرستادید. ام سلمه می گوید: علی آمد و من پنداشتم که ایشان با او کاری دارند، پس ما از خانه خارج شدیم و نزدیک در نشستیم و من از همه به در نزدیکتر بودم [و دیدم که] علی علیه السلام   بر روی رسول خدا صلی الله علیه و آله خم شده و ایشان با او آهسته سخن می گوید. و رسول خدا صلی الله علیه و آله در همان روز رحلت فرمود. پس علي علیه السلام  آخرین کسی است، که نزد رسول الله صلی الله علیه و آله بود.

محبت و ولایت علی علیه السلام 

از ام سلمه منقول است که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: "علی را منافق دوست ندارد و مؤمن به او بغض نمی ورزد".
أبو عبد الله جدلي می گوید: "نزد ام سلمه رفتم به من گفت: آیا رسول الله صلی الله علیه و آله در میان شما سبّ و لعن می شود؟ گفتم: پناه بر خدا، یا خدا منزه است یا کمه ای شبیه آن! گفت: از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیدم که فرمود: هر که علی را لعن کند مرا لعن کرده است". حاکم که این حدیث را در المستدرک نقل کرده، اضافه می کند: این حدیث بنابر شرط بخاری و مسلم صحیح است، اما بخاری و مسلم آن را در صحیح خود نیاورده اند.

علی علیه السلام  وصی پیامبر صلی الله علیه و آله

علي بن محمد بن المكندر از أم سلمة همسر نبی اکرم صلی الله علیه و آله نقل می کند که گفت : رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: "خداوند از میان هر امتی نبیّ ای بر می گزیند و برای هر نبیّ ای وصی ای انتخاب می نماید، پس من نبیّ این امتم و علی وصی من در میان عترت و خاندان و امتم بعد از من می باشد...".    

آیات و روایات در شأن علی و ائمه علیه السلام 

أبو ثابت غلام أبي ذر، از أم سلمة نقل می کند که گفت: رسول الله صلی الله علیه و آله فرمود : "زمانیکه مرا شبانه به سوی آسمان بردند، دیدم که بر عرش نوشته شده: خدائی جز الله نیست، محمد فرستاده الله است، او را با علی تأئید کردم و نیرومند ساختم و او را با علی یاری کردم. و نورهای علي، فاطمة، حسن و حسين، و نورهای علي بن الحسين، محمد بن علي، جعفر بن محمد، موسى بن جعفر، علي بن موسى،  محمد بن علي، علي بن محمد و حسن بن علي را دیدم. و نور حجّت را دیدم که مانند ستاره درخشانی میان ایشان می درخشید. گفتم: ای پروردگار این چیست؟ و اینها چه کسانی هستند؟ پس ندائی رسید: ای محمّد، این نور علي وفاطمة است، واین نور دو فرزند تو حسن و حسين است، و اینها أنوار امامان مطهر و معصوم از فرزندت حسين هستند ، و این ( نور ) حجّه است که زمین را از عدل و داد پر می کند ( آنچنان که از ظلم و جور پر شده است ). 
همچنین در خبر بلندی از ام سلمه نقل شده است که امیر المؤمنین علیه السلام  با شیطان روبرو می شود و با لشکر او می جنگد و جبرئیل و میکائیل هم به یاری او می شتابند. این دسته از اخبار به مردم مسلمان این پیام را می دهد که علی علیه السلام ، اولاً: دارای ایمانی محکم و راسخ بوده، و ثانیاً: او همانگونه که مورد ادعای خود و پیروانش می باشد، ولیّ خدا ست و از سوی او مورد تائید و حمایت است. به همین سبب از احوالات خارق العاده، همانند تمام اولیای الهی، برخوردار می باشد، تا مردم سر پرستی و ولایت او را بر تمام موجودات بدانند.

ودیعه پیامبر صلی الله علیه و آله به ام سلمه برای وصی اش

عمر بن أبي سلمة از مادرش أم سلمة نقل می کند که گفت: رسول الله صلی الله علیه و آله  امير المؤمنين عليه السلامرا در خانه من نشاند، پوست گوسفندی را طلبید و در آن مطلبی نوشت، سپس آن را به من داد و فرمود: هر کس بعد از من با نشانه های چنین و چنان به نزدت آمد این را به او بده. بعد از رحلت رسول الله صلی الله علیه و آله که ابو بکر بر کرسی خلافت تکیه زد، مادرم مرا فرستاد تا از کار او برایش خبر ببرم ... تا آنکه علی علیه السلام  زمام امور را بدست گرفت و مرا فرستاد و گفت: ببین که این مرد چه می کند. من به مسجد رفتم. علی علیه السلام  بعد از خطبه اش مرا دید و فرمود: برای من از مادرت اجازه ورود بگیر. من به نزد مادرم رفتم. به او خبر دادم و گفتم که او فرمود: "برای من از مادرت اجازه ورود بگیر" و او اکنون در پی من است و ترا می طلبد. او گفت: به خدا قسم که من هم او را می خواهم. پس علی علیه السلام  وارد شد و فرمود: کتابی را که با این نشانه ها به تو داده شده به من بده. .... پس آن را به ایشان داد و به من گفت: ای پسرم! در رکاب او باش. به خدا قسم بعد از پیامبرت امامی غیر از او ندیدم .

کسی که خدا و رسول خدا او را دوست دارند

از ام سلمه منقول است که روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله از خواب بلند شده می فرماید:" جبرئیل به من خبر داد که علی علیه السلام  می آید". پس با عده ای از مسلمانان به استقبال او رفت... . هنگامیکه علی علیه السلام  نبیّ اکرم صلی الله علیه و آله را دید، خود را از اسب به پائین انداخت ... رسول الله صلی الله علیه و آله به او فرمود: سوار شو که خدا و رسولش از تو راضیند... ایشان از کسانی که با او در لشکر بودند، پرسید: امیر خود را چگونه دیدید؟ گفتند: ناپسندی از او ندیدیم، جز آنکه در تمامی نمازهائی که امامِ جماعت بود، فقط سوره قل هو الله را می خواند... ایشان از علی علیه السلام  علت را جویا شد، علی فرمود: ای رسول خدا! این سوره را دوست دارم. ایشان فرمود: خدا هم ترا آنچنان که تو او را دوست داری، دوست دارد. سپس فرمود: ای علی! اگر بیم آن نداشتم که گروه هائی در مورد تو آن را بگویند که مسیحیان در مورد عیسی بن مریم گفتند، امروز در موردت مطلبی را می گفتم که از کنار هیچ گروهی از ایشان نگذری مگر آنکه خاک کف پایت را بردارند. 

علی علیه السلام  کاتب پیامبر صلی الله علیه و آله

در اخبار بسیاری که بدست ما رسیده است، به خصوص از طریق ام سلمه، به اینکه علی علیه السلام  کاتب رسول الله صلی الله علیه و آله  بوده، اشاره شده است، که به بعضی از آنها اشاره می شود:
ام سلمه: "رسول الله صلی الله علیه و آله  چرمی طلبید - در حالیکه علی علیه السلام  نزدش بود- ، پس آنقدر رسول الله صلی الله علیه و آله  املا کرد و علی علیه السلام  نوشت، که پشت و رو و حتی حاشیه پوست هم پر شد". 

خلاصه مطالب

آنچه از روایات گذشته آشکار می شود، آن است که ام المومنین ام سلمه همسر رسول خدا صلی الله علیه و آله به عنوان شیعه و پیرو حضرت علی علیه السلام در جهت اطاعت امر رسول خدا صلی الله علیه و آله به دفاع از حریم ولایت آن حضرت و تبلیغ آن پرداخت و در این جهت با تمام توان تمام روایاتی را که از رسول خدا صلی الله علیه و آله شنیده بود با نکته سنجی، مخاطب سنجی و بررسی شرایط و موقعیتهای مناسب نقل نمود و اثر به سزائی در هدایت افراد به پیروی از امیر مومنان  علیه السلام ایفا نمود.