جمله 93؛ أَوَ لَسْتُ اَنَا وَ أَبِى مِنْ أَهْلِ مِلَّةٍ واحِدَةٍ؟ أَمْ اَنْتُمْ اَعْلَمُ بِخُصُوصِ الْقُرْآنِ وَ عُمُومِهِ مِنْ أَبِى وَ ابْنِ عَمِّى؟! فَدُونَكَها مَخْطُومَةً مَرْحُولَةً مَزْمُومَةً، تَكُونُ مَعَكَ فى قَبْرِكَ وَ تَلْقاكَ یوْمَ حَشْرِكَ وَ نَشْرِكَ. فَنِعْمَ الْحَكَمُ اللّهُ وَ الزَّعِیمُ مُحَمَّدٌ وَ الْمَوْعِدُ الْقِیامَةُ، وَ عَمّا قَلِیلٍ تُؤْفَكُونَ وَ عِنْدَ السّاعَةِ {یخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ} وَ لاینْفَعُكُمْ اِذْ تَنْدَمُونَ، {وَ لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ وَ سَوْفَ تَعْلَمُونَ} {مَنْ یأْتِیهِ عَذابٌ یخْزِیهِ وَ یحِلُّ عَلَیهِ عَذابٌ مُقِیمٌ}(1)
"مِلَّةٍ" به دو معنا است. یک معنا آن دین است و معنای دیگر اهل یک دین است. حضرت زهرا عَلَیهِاالسَّلَامُ می‌فرمایند:
          أَوَ لَسْتُ اَنَا وَ أَبِى مِنْ أَهْلِ مِلَّةٍ واحِدَةٍ؟
          آیا من و پدرم اهل یک‌ دین نیستیم؟
أَمْ اَنْتُمْ اَعْلَمُ بِخُصُوصِ الْقُرْآنِ وَ عُمُومِهِ مِنْ أَبِى وَ ابْنِ عَمِّى؟!
یا شما دانا تر هستید به خاص و عام قرآن از پدرم و پسر عموی من؟! (2)
علّت این بود که همه آگاه بودند به پدر و پسرعموی ایشان _منظور امیرالمؤمنین عَلَیهِ‌السَّلَامُ_ ظلم شده بود. برای عام و خاص قرآن می‌شود این‌گونه مثال زد: قرآن فرموده‌ است که همه باید روزه بگیرند ، این می‌شود عام و این‌که بیماران مستثنا هستند، می‌شود: خاص؛ یا مثلاً همه باید خُمس بدهند مگر کسانی که فقیر شرعی  هستند. (3)
حضرت زهرا عَلَیهِاالسَّلَامُ می‌فرمایند: آیا شما بهتر به عموم و خصوص قرآن آشنا هستید، آیا قرآن در جایی ما را استثناء کرده است که به ما ارث نمی‌رسد؟ سپس حضرت خطاب به ابوبکر با جملاتی تُند می‌فرمایند:
فَدُونَكَها مَخْطُومَةً مَرْحُولَةً مَزْمُومَةً (4)
پس این مرکب زین کرده، لگام  زده و آماده را سوار شو بگیر و ببر
تَكُونُ مَعَكَ فى قَبْرِكَ وَ تَلْقاكَ یوْمَ حَشْرِكَ وَ نَشْرِكَ
حتماً آن با تو در قبرت خواهد بود و در روز حشر و نشرت با تو خواهد بود
فَنِعْمَ الْحَكَمُ اللّهُ وَ الزَّعِیمُ مُحَمَّدٌ وَ الْمَوْعِدُ الْقِیامَةُ
پس خوب حَکمی است خداوند و خوب رهبری است محمّد صَلَّى‌اللَّهُ‌عَلَیهِ‌وَآلِهِ و موعد و وعده‌ی ما روز قیامت
وَ عَمّا قَلِیلٍ تُؤْفَكُونَ وَ عِنْدَ السّاعَةِ {يَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ }
و بزودی خواهید فهمید که چه مقدار انحراف دارید و در قیامت {به خُسران می‌رسند باطل گرایان}
وَ لاینْفَعُكُمْ اِذْ تَنْدَمُونَ



 


منابع

1. بله






2. خیر









3. شاید










4. همه موارد