«یُریدُ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فی کُلِّ حالٍ»
«و پیوسته خداخواه است.»
این جمله خیلی بزرگ است! علیّ ابن ابیطالب ارادهی خدا کرده «فی کلِّ حالٍ»: در تمام حالات خودش. این عبارت «فی کلِّ حالٍ» از زبان مبارک رسول خدا صلیالله علیه و اله بسیار مهم است. «فی کُلِّ حالٍ» به این معناست که حضرت علی علیه السلام در حالات خواب، نشستن، برخاستن، جنگ، صلح، نماز، استراحت، در میان خانواده و... ارادهی خداوند را کردهاند. این اطلاقی که نبیّ اکرم صلیالله علیه و اله دربارهی امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمودهاند، در هیچ کجای دیگر و برای هیچکس این عبارات را نفرمودهاند. «وَ هُوَ یُریدُ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فی کُلِّ حالٍ» یعنی امیرالمؤمنین علیهالسّلام لحظهای از خدا غافل نیستند؛ همان گونه که لحظهای به خدا شرک نورزیدند: «لَمْ یُشْرِکْ بِاللَّهِ طَرْفَةَ عَینٍ»(1) . معنای دیگر آن این است که امیرالمؤمنین علیهالسّلام در تمام لحظات، با توجّه کامل خدا را اراده کرده و درپی خدا بودهاند.
عمل صالح آن است که برای خدا انجام شود «قُرْبَةً اِلَی اللهِ» باشد.
سؤال: آیا میشود انسان در حال هیچ عملی نباشد؟
انسان در حال خواب، هیچ عملی ندارد؛ امّا پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله میفرمایند امیرالمؤمنین علیه السلام درحالیکه هیچ کاری نمیکنند، «یُریدُ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ» خدا را اراده میکنند و لحظهلحظهی زندگی ایشان برای خداست. «یُریدُ اللهَ عَزَّ وَ جَلَّ فی کُلِّ حالٍ» یک تأیید استثنایی است از پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام. امیرالمؤمنین علیه السلام آینهی کامل پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله هستند؛ زیرا پیامبر اکرم صلیالله علیه و آله عبد کامل بوده و بالاتر از ایشان عبدی نیست.
والسّلام عليكم و رحمة الله و بركاتُه