به نام خداوند همه مِهر مِهروَرز
مجلس بیست و سوم مبحث جامع فدک
خلقت خداوند بدون سابقه و إتود بوده است
إنشاء با إملاء متفاوت است. إملاء یعنی کپی برداری از چیزی امّا إنشاء به معنی ایجاد کردن و آفریدن میباشد. حضرت زهرا عَلَیهِاالسَّلَامُ میفرمایند:
وَ اَنْشَأَها بِلاَ احْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها
معمولاً تمام افرادی که خلّاق هستند، برای خلقِشان یک دفترچه، اُسوه و قالب دارند تا مانند آن را ایجاد کنند. فرض کنید که ما میخواهیم خانهای بسازیم، به مهندس سازنده میگوییم: ما خانهای با سبک معماری شرقی و اسلامی میخواهیم.آقای مهندس سازنده هم إمتثال میکند از مثال، یعنی میپذیرد که مثالی مانند آنچه ما خواستهایم بسازد. اینکه خطاطی را از روی یک نمونه خط مینویسند هم در واقع دارد إمتثال میکند از مثالی که روبروی خویش قرار دادهاند.البته گاهی هم در این إمتثال ترکیب کرده و مثلاً از روی سه نقشه ساختمان، یک نقشه چهارمی بیرون میآورند. لذا إمتثال یعنی مثال پذیری؛ بنابراین "اِبْتَدَعَ الاَشْياءَ" یعنی متریال قبلی نبوده و عبارت "بِلاَ احْتِذاءِ اَمْثِلَةٍ اِمْتَثَلَها" یعنی در مقابل خود إتود و الگویی نداشته است. بعد حضرت میفرمایند:
كَوَّنَها بِقُدْرَتِهِ
به قدرت خودش هستی بخشیده است
وَ ذَرَأَها بِمَشِيَّتِهِ
و به مشیّت خودش چیدمان کرده است
مِنْ غَيْرِ حاجَةٍ مِنْهُ اِلى تَكْوِينِها
خدای متعال به تکوین اشیاء احتیاجی ندارد
وَ لا فائِدَةٍ لَهُ فى تَصْوِيرِها
و فائدهای برای خدا در صورتبخشی اشیاء و جهان هستی، نیست
وَالْحَمْدُ للَّهِ رَبِّ الْعالَمینَ